Welkom student
Challenge
2020

De challenge


Het zal je niet ontgaan zijn ;) - we zitten in een Corona-crisis. Je zit thuis en maakt waarschijnlijk veel gebruik van een computer. Je hebt les op afstand, je speelt af en toe een spelletje, je probeert je sociale contacten te onderhouden, enzovoorts..

De opdracht voor deze challenge is, om een apparaat te bedenken, waarmee het bedienen van je software verbeterd kan worden. Voor welk programma of welke game je dit bedenkt, mag je zelf bepalen.

Je gaat dus een eigen controller voor software ontwerpen. Dit kan een nieuwe soort muis zijn, een controller voor die ene game, een afstandbediening, iets om je muziek te bedienen, of YouTube, Netflix, Discord, of.. misschien heb jij een beter, revolutionair idee!

Voer onderstaande stappen uit. Hou je uitwerkingen bij in een Word-document. Dat document lever je op het einde in, per email, bij Michiel Stoter: m.stoter@aventus.nl.

De challenge duurt ongeveer anderhalf tot twee uur. De vermelde tijden bij de te zetten stappen zijn indicaties.

Veel succes en plezier!


Stap #1: De gebruiker (10 minuten)




Voordat je een oplossing kunt bedenken voor iemand, is het belangrijk om stil te staan bij wat voor soort persoon dat is. Op die manier zorg je ervoor dat jouw idee goed past bij degene die dat idee zal gaan gebruiken.

Binnen deze challenge is dat niet ingewikkeld: dat ben jij namelijk zelf.

Dus... geef eens een beschrijving van jou, als gebruiker van software. Wat voor computer of console gebruik je? Met welke hardware?

Welke programma's gebruik je het meest? Of welke games speel je vaak? Hoe stuur je deze software aan? Gebruik je hiervoor een muis, of een toetsenbord, een bepaalde game-controller, of misschien een ander apparaat?

Noteer ook andere belangrijke interesses/voorkeuren/smaken die bij jou als persoon horen, als deze je te binnen schieten! Misschien heb je favoriete kleuren, logo's, (ontwerp)patronen...? Die dingen komen straks nog langs...

Stap #2: Het probleem (10 minuten)




Beschrijf welk probleem je wilt oplossen (waar dus je huidige controllers niet aan voldoen)

Merk je dat je steeds op meerdere dingen moet klikken, om één handeling uit te voeren? Had je liever die ene knop van je muis of controller op een andere plek gehad? Of meer knoppen nodig? Of blijven er juist vaak knoppen ongebruikt (zonde van de ruimte)?

Kort gezegd: welke dingen staan een comfortabele, fijne gebruikerservaring in de weg? Waar heb je behoefte aan?

Stap #3: De brainstorm (15-30 minuten)




Bedenk zoveel mogelijk ideeën waar het probleem mee opgelost kan worden. Hoe gekker, hoe beter. Je kunt hier dus alles in betrekken, wat jij terug zou willen zien op je controller. Drukknoppen, draaiknoppen, schuifjes, analoge sticks, een (touch)display, enzovoorts.

In deze stap kan en mag alles. Schroom dus niet om even lekker te "kliederen". Maak eens een schetsje. Welk element moet waar komen? Hoe groot wordt het? Welke kleuren wil je het geven? Moeten er woorden op komen?

En weet je nog dat we in Stap #1 ook rekening hielden met je persoonlijke voorkeuren en smaak? Neem dat dan mee in je brainstorm! De gebruiker vindt die dingen belangrijk! ;)

Denk ook na over het geheel! Hou je 't apparaat straks vast? Leg je het op je bureau? Ligt het naast je op de bank? Dat zal van invloed zijn op de afmetingen en de vorm.

Als je het prettig vindt om dit met pen en papier te doen, is dat natuurlijk prima. Je kunt daar dan een foto van maken en die toevoegen aan je document.

Stap #4: Het prototype (30-60 minuten)




Om een zo tastbaar mogelijk beeld te krijgen van je idee, maak je een zogeheten prototype. Dat is een soort "nep-versie" van het apparaat dat je in gedachten hebt - bijvoorbeeld van piepschuim, hout, karton, of papier.

In deze stap maak je dus een prototype van je controller. Gebruik materialen in en rondom het huis (oud karton, knopen, toiletrolletjes, elastiekjes, plakband, hout... wees creatief!). Uiteraard zal de controller niet wérken - het idee is, dat je het ding kunt vasthouden (of juist neerleggen) en daarmee kunt inschatten hoe het aanvoelt, als je het zou gebruiken.

Maak foto's van het eindresultaat en voeg deze toe aan je Word-document!

Bonus-stap: Een flyer (30-60 minuten)


Ben je razend enthousiast geraakt over je product? Ontwerp dan een flyer of advertentie, waarmee je je idee "verkoopt". Wat zou een mooie slagzin zijn voor je product? Wie wil je aanspreken? Zou er een bepaalde vormgeving goed passen bij die doelgroep? Laat eens zien hoe jij je idee aan de man wilt brengen.

Inleveren


Als het goed is, heb je nu een document, waarin je per stap hebt gewerkt aan productontwikkeling - van een eerste idee naar een uitgewerkt idee met een prototype en misschien zelfs een flyer.

Mail dit naar Michiel Stoter: m.stoter@aventus.nl

Niet vergeten de bijlage(n) toe te voegen! :)